söndag 25 mars 2012

Gör en lyxig sänggavel! Del 2

Som jag har skrivit om tidigare, här och här, har jag ju sedan vi köpte ny säng fantiserat om en ny sänggavel. Men inte vilken sänggavel som helst, jag ville ju ha en lyxig och vacker sänggavel som ska kännas lite som att man bor på hotell. Efter att ha undersökt marknaden för att köpa en så kallad djuphäftad sänggavel, och inte hittat någon för under 9000 kr (!) så tänkte jag att vi skulle försöka oss på att göra en själva! Googlade och hittade den här superbraiga beskrivningen och sedan var det bara att köra! Jag tror att vår materialkostnad hamnade på ca 2500 kr + lite svett och muskelvärk. Men det jag tycka att det var värt. Jag rekommenderar även starkt att man är 2 personer när man gör sin sänggavel. Lycka till!

1. Du behöver: häftpistol + många klamrar, spraylim som som skumgummi tål, persiennsnöre eller annan stark tråd, lång nål (gärna möbelnål), klädda knappar (jag lämnade in tyg och fick mina klädda av en tygaffär, så värt pengarna!), ett avsågat vasst rör, borr + borrmaskin.

2. Du behöver även en mdf-skiva i önskad storlek (vår står på golvet och går upp ca 55 cm över sängen), skumgummi (finns på bland annat Jysk), vadd (finns att köpa tygaffärer). Du behöver även ett tyg att klä gaveln med, vi använde möbelsammet, bra att ta något som är lite tjockare och slitstarkt. En tumstock (att rita efter), kniv och penna går även åt till tillverkningen och ev en tång.

3. Börja med att limma fast skumgummit på den bit av mdf-skivan som kommer att sticka upp över sängen. Vill du klä hela gör du naturligtvis det, men det verkar lite onödigt eftersom det inte kommer att synas. Du använder ett spraylim som funkar på skumgummi, läs på flaskan! Vissa spraylim gör att skumgummit fräter sönder. Skummet behöver inte sitta som sten, bara hålla sig på plats.

4. Skär bort överflödigt skumgummi om något sticker ut över kanten på mdf-skivan.

5. För att veta var knapparna ska sitta kan det vara bra att göra en ritning innan. Vi gjorde en i datorn så att vi visste exakt på vilket avstånd vi skulle sätta knapparna. Eftersom vi satte knapparna i ett diamantmönster blir ju varje knapprad förskjutna och hamnar i diagonala rader. Avståndet mellan knapparna i de horisontella blev 18 cm och avståndet mellan de vertikala linjerna blev 9 cm. Det här kan ju justeras beroende på hur hög sänggaveln och hur många knapprader du vill ha. Vi ritade i alla fall ut varje horisontell linje med en penna på skummet.

6. Efter det ritade vi ut de vertikala linjerna.

7. Slutligen ritade vi ut de diagonala linjerna, kryss för att se exakt var knapparna skulle hamna. I varje krysspunkt hamnar alltså en knapp.

8. För att få ned knapparna på djupet så försänker man först hål i skumgummit. Ta det avsågade röret (måste vara vasst och i samma radie som knapparna i storlek) och med ett tryck snurra röret i en nedåtgående rörelse tills du träffar botten (mdf:en). Har du tur så kommer det upp en "skumkorv" när du lyfter upp röret. Vips! så har du ett hål i skumgummit.

9. I varje hål så borrar du sedan rakt igenom mdf:en. Använd en tjocklek på borren som tillåter att det dubbelvikta snöret kommer igenom. Hålen ska alltså INTE vara lika stora som de i skumgummit!

10. När alla hål i skumgummit och genom mdf:en är gjorda, lägg över vadden över skumgummit och brädan. Se till att vadden är så pass stor att den går runt kanten på mdf:en ordentligt.

11. Placera sedan tyget över alltihop och se till att du har en bra bit extra på varje sida så att det räcker till att fästa tyget på baksidan. Tänk också på att tyget kommer att dra sig en del när knapparna kommer på plats. Räkna med ca 30 cm extra på varje sida, för att vara säker på att det räcker.

12. Nu börjar monteringen av knapparna. Dra först igenom tråden genom knapparna och dra sedan igenom båda ändarna på tråden genom nålen, se bild. Där efter får man peta med något långt och smalt (vi använde en tjock ståltråd) från baksidan på mdf:en för att se var man ska trä ned nålen. Här är det exemplariskt om man är två personer! Den ena sticker sedan ned nålen med tråden och knappen på genom tyget och den andra "tar emot" nålen på baksidan och drar. Ev får man dra med en tång om det är tungt att få igenom tyget.

13. Samtidigt kan personen på framsidan trycka lite lätt på knappen för att den ska komma ned i skumgummihålet ordentligt och att hamna på önskad höjd.

14. Personen på baksidan häftar sedan fast tråden i ett sicksackmönster för bästa hållbarhet.

15. För att få till det fina "diamantmönstret" mellan knapparna gäller det att få till vecken på tyget rätt. När knappen dras in bildas automatiskt ett veck på tyget, men det är bra att justera tyget efterhand så att vecken hamnar i den "position" man vill.

16. När alla knappar är på plats är det egentligen bara att fästa tyget och vadden på baksidan av mdf:en med häftpistolen. Här går det åt en del klamrar kan jag säga! Glömde tyvärr att fota det här steget, då vi i processen var ganska trötta av att skjuta klamrar.

17. Ställ dit sänggaveln löst och "kläm fast" den bakom sängen och väggen. Har du en tillräckligt tung säng står den fast av sig själv.

18. Tadaaa! Vi kunde inte vara mer nöjda med vår sänggavel! Det var ganska jobbigt, men det var det värt! Kuddarna kommer från H&M Home, Mimou och Jonathan Adler.

Älskar de fina små vecken. De kan du endast få till när du "försänker" skumgummit, annars lägger sig knapparna mer utanpå.


Med en ny sänggavel passade jag på att köpa lite nya kuddar när inredningsbutiken Hans Mikaels som hade 50% utförsäljning på allt på grund av konkurs. Jättetråkigt att de ska stänga, men kul att köpa så fina kuddar för halva priset!

12 kommentarer:

Claes sa...

Det ser jättefint ut! Får man önska sig en i födelsedagspresent? :)

Anonym sa...

Du har fatt mig att tänka om. Jag var nästan pa väg att göra en "äsch vad fan" och köra pa en av de dyra 11000 kronors gavlarna. Jag blev bara sa trött pa att ha googlat i flera veckor. Efer att ha sett dina bilder har jag definitivt blivit omvänd!

Anonym sa...

Hej!

Superfint blev den! Var hittade du knapparna?

//Heddie

Anonym sa...

Tack för en jätte-bra beskrivning! Verkar svettigt men vilket proffsigt resultat! Smart att först stansa ut skumgummit och sedan borra! :)Nu ska jag leta tyg!
/ Karolina

Anonym sa...

Åh, vilken fantastiskt fin gavel ni har gjort!! Precis en sådan som jag vill ha, nu ska vi börja titta efter tyg. Tack för alla utförliga bilder, jag har googlat runt en del och den här bloggen fick mig att bestämma mig, vi gör den själva : )

Mvh Ulrika

Amani sa...

Otroligt fin blev den och vilken bra guide! Nästan så att jag vågar mig på att göra en själv.

Anna sa...

Hej! Jag måste säga att jag verkligen är imponerad över hur snyggt ni fick till det! Bra jobbat! Jag har tänkt att jag ska göra en jag med men jag funderar på hur ni gjorde med tyget.. Klädde ni hela MDF:en eller bara den del som sticker upp ovanför sängen? Jag kan tänka mig att det är svårt att hitta tyg som är stort nog att täcka hela skivan och ändå ha tyg över för att fästa på baksidan. Hur gjorde ni helt enkelt?

Anonym sa...

Hej! jag undrar detsamma.. hur gör man med tyget? svårt o hitta tillräckligt stort om man ska klä hela.. och det antar jag att man gör..
Någon som vet?

www.pimpinellate.com sa...

Hej! Vilken fin blogg du har och vad proffsig sänggaveln ser ut. Förstår att det var många timmar som las på den då jag själv håller på med möbeltapetsering. Veck är inte det lättaste att göra när knappar ska sättas fast.

Hälsningar Ewa

www.pimpinellate.com

Ewa Ögren sa...

Hej! Det blev lite fel när jag skulle kommentera. Gör ett nytt försök. Vilken fin blogg du har och vilken proffsig sänggavel. Jag förstår att du lagt ner många timmar då jag själv håller på med möbeltapetsering. Veck är inte det lättaste att få snygga när knappar ska sättas fast.

Hälsningar Ewa

Unknown sa...

Jätte fint! Du är den första jag ser som inte täcker hela skivan. Hur blir det då med tyget? Blir det inte svårt att få det snyggt spänt eftersom det inte finns någon kant att dra runt tyget på där nere?

Anonym sa...

Hej,

Som sagt supersnygg sänggavel men min fundering är ju också hur man löser det med tyget nedtill.. Någon som vet hur hon har gjort eller lyckats löst det själv på ett smart sätt? :)

Hälsning
Ingela